Helsinkiin “Ympäristövyöhyke” - Autoilua Vain Päästöttömällä Autolla?

Uusi Suomi uutisoi 24.1.25, (https://www.uusisuomi.fi/uutiset/bensa-ja-dieselautoille-voi-tulla-kieltoalue-helsinki-ehdottaa-rajua-muutosta/72c1deee-d2b4-4b33-ad20-b94187ee74e9) että Helsinki harkitsee alueita, ns. “ympäristövyöhykkeitä”, joilla saisi ajaa vain päästöttömillä autoilla, esim. sähköautoilla. Taustalla on kaupungin kunnianhimoiset päästötavoitteet.
Artikkeli ei suoraan kerro, mitä nämä alueet ehkä olisivat, mutta monta haastetta toteuttaminen varmasti vaatii. Kaupunki pitää sisällään mm. 3 aktiivista satamaa, ja on huomioitava, että niihin tulee päästä kauempaakin: ei voida olettaa, että kaupungin ulkopuolelta tuleva laiva-turisti välttämättä haluaisi kulkea yleisillä liikennevälineillä, kuitenkin, laivalta kun on tapana tuoda tuliaisia mukana.
Lisäksi kaupungissa on massiivinen, jatkuvasti kasvava sairaala-alue, urheilu-, ja kulttuuripaikkoja, ym., joihin tullaan kaupungin ulkopuoleltakin. Itse kuljen näihin mieluusti yleisillä kulkuvälineillä, mutta Helsingin ulkopuolelta kulku näihin paikkoihin ei aina ole niin helppoa.
Sanottakoon heti, etten suoranaisesti ole asiaa vastaan, vaan haluan korostaa, että päätöksiä ei tule tehdä liian hätiköidysti. Toki, kaupunki ei mielestäni toteuta päästötavoitteisiin pääsyä kovin loogisesti: pelkkä Kruunusillat-urakka maksaa (vuoden -21 arvion mukaan) 155 miljoonaa euroa, ja sille tuleva Hakaniemi-Laajasalo-raitiotie 157 miljoonaa! SIllalla kulkee kevyenliikenteenväylä, ja raitiotie, mutta autoille väylää ei ole! Mitä jos sillalle olisikin tehty autoväylä, jolle olisi sallittu päästöttömät ajoneuvot? Paljonko se olisi houkuttanut alueen asukkaita sähköauton hankintaan, joka jo vaikuttaisi suoraan päästöihin, mutta ennen kaikkea, paljonko se olisi poistanut alueelta Herttoniemen kautta vievältä, käytännössä ainoalta aluetta palvelevalta isommalta ajoväylältä polttomoottoriautoja, jotka varsinkin talvella seisovat pakkasessa ruuhkassa aiheuttamassa aivan turhia päästöjä. Päästöjä joita tulee siitä, että ollaan paikallaan, ei edes liikkeessä!
Kaupunki voisi siis mielestäni edesauttaa päästötavoitteisiin pääsyä ihmisiä palvelevalla tavalla, ei välttämättä rajoittavalla.
Tulevaisuuden Helsinki rakennetaan tänään.
Muista seurata kampanjaani sosiaalisessa mediassa, ja tilaa uutiskirje alta saadaksesi uusimmat päivitykset, tapahtumat ja kuulumiset suoraan sähköpostiisi.