Yk:N Lasten Oikeuksien Viikko - Toteutuuko Oikeudet Edes Helsingissä?

Helsingin kouluissa huomattavia eroja opettajakohtaisissa oppilasmäärissä - lasten oikeuksissa eroja asuinpaikan perusteella

Yk:N Lasten Oikeuksien Viikko - Toteutuuko Oikeudet Edes Helsingissä?

Tällä viikolla vietetään lasten oikeuksien viikkoa. Kyseessä on YK:n järjestämä tapahtuma, jossa toki huomio on maissa, joissa lapsilla ei ole välttämättä mahdollisuutta koulunkäyntiin. Suomessa onneksi tilanne on toinen: meillä on oppivelvollisuus, joka on niin koulutuksen kuin ruuankin suhteen ilmainen oppilaille. Tilanne on siis mitä mainioin!

Toki, koulutus on muuttunut ajan myötä, ja yleisestikin Suomen sijoitus PISA-tuloksissa on pudonnut radikaalisti. Vuonna 2003 olimme matematiikassa OECD maista sijalla yksi, kun taas vuonna 2022 sijoitus oli vasta kuudestoista. Lukutaidossa tilanne on valitettavan samankaltainen, ja ainoastaan luonnontieteiden osalta pudotus ei ole ollut yhtä massiivinen.

Syitä on varmasti monia, mutta isona ongelmana on mainittu pula opettajista, kasvavat luokkakoot, ja sijaisopettaja Matias Niemisen sanoin (Helsingin Uutiset 1.9.24): “Helsingissä on vakavaa eriytymistä koulujen välillä. Tietyissä lähiöissä ongelmia on järjestään.” Artikkelissa todetaan Niemisen myös sanoneen, että ongelmat korostuvat hänen mukaansa erityisesti niissä ryhmissä, joissa on paljon suomea vieraana kielenä opiskelevia. Kaikki eivät edes osaa riittävästi suomea tehdäkseen tehtäviä. Niemisen mukaan myös “Helsingissä on vakavaa eriytymistä koulujen välillä. Tietyissä lähiöissä ongelmia on järjestään -  Ero on suuri verrattuna homogeenisemmästä taustasta tulevien oppilaiden luokkiin esimerkiksi Etelä-Helsingissä. Ei siellä tulisi kuuloonkaan, että pantaisiin pyörimään Netflixiä tai ystävyysvideoita – oppilaille, jotka ovat kohta pyrkimässä lukioon. Se olisi ihan absurdia esimerkiksi Norssissa.”

Kouluja tilastojen valossa

Niemisen sanoin, kaikkia kouluja tämä ei koske, ainakaan samassa mittakaavassa, vaan suurimpana ongelmana koetaan lähiöiden koulut. Otetaan tilastoista tähän esimerkki vuodelta 2021: Ressun peruskoulussa oli oppilaita 659, opettajia oli 72. Tämä on 9,2 oppilasta opettajaa kohti. Vastaavasti Vesalan peruskoulussa oli oppilaita 913, ja opettajia 63, jolloin oppilaita on 14,5 opettajaa kohden. Vaikka tähän huomioisi kielten opettajat (Vesalan koulussa on n. 35 eri kieltä puhuvaa lasta ja nuorta), on luku silti 11,7 oppilasta opettajaa kohti. Tylsää matematiikkaa, mutta antaa kuvaa tilanteesta.

 Vesalan oppilaista on vieraskielisiä n. 55-60 %, joka ei tietenkään itsessään ole selitys hyvään tai huonoon koulumenestykseen, mutta joka varmasti haastaa opetusta tilanteissa, joissa suomen kielen ymmärrys saattaa luokan kokonaisuuden kannalta etenemistä hidastamassa. Kuinka on siis mahdollista, että opettaja/oppilas-suhde on näin päin? Tämä eriarvoistaa lasten opetuksen ja tämä on akuutti teema lasten oikeuksiin meidän mittapuullamme! Olisiko tässä ensimmäinen askel kohti tasa-arvoisempaa opetusta: määritetään, montako oppilasta opettajaa kohti voi olla, jolloin se olisi lähtökohtaisesti kaikissa kouluissa sama, tai ainakin hyvin lähellä sitä? Tämä auttaisi varmasti myös opettajia jaksamaan vastuullisessa työssään. Koulujen erityispiirteen tulee toki huomioida, esim. painotettu opetus saattaa vaatia enemmän opettajia kouluun, samoin kuin opetettavien suomenkielen taito.

Valoa luokan ikkunassa

Ei pidä kuitenkaan ajatella, että kaikki Helsingin kouluissa olisi huonoa, vaikka koen, että tasa-arvoistamista ja parantamista olisi. Helsingin kaupungin Internet-sivulla on uutisoitu 28.10., että kuluvan lukuvuoden aikana tutkitaan yhteisopettajuuden vaikutusta lukutaitoon (https://www.hel.fi/fi/uutiset/helsinkilaiskouluihin-tutkimus-selvittamaan-yhteisopettajuuden-vaikutusta-lukutaitoon) Lukutaidon interventiotutkimukseen osallistuu 34 Helsingin kaupungin koulua, jotka saavat tarveperusteista lisärahoitusta. Tarveperusteisen lisärahoituksen tarkoituksena on tasoittaa koulujen välisiä eroja Helsingissä. Mielestäni vastaavaa tulisi käyttää muihinkin opettajien, oppilaiden vanhempien, sekä ensisijaisesti oppilaiden havaitsemiinsa epäkohtiin peruskouluissa.

Hyvää lapsen oikeuksien viikkoa! Lisätietoa viikosta saat: https://www.lapsenoikeudet.fi/kampanja/lapsenoikeuksienviikko/


Tulevaisuuden Helsinki rakennetaan tänään.

Muista seurata kampanjaani sosiaalisessa mediassa, ja tilaa uutiskirje alta saadaksesi uusimmat päivitykset, tapahtumat ja kuulumiset suoraan sähköpostiisi.Tulevaisuuden Helsinki rakennetaan tänään.